تئاتر هنری ارزشی و استراتژیک در ارتقاء اندیشه و سبک زندگی است
تئاتر هنري ارزشي و استراتژيک در ارتقاء انديشه و سبک زندگي است
مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور:

تئاتر هنری ارزشی و استراتژیک در ارتقاء اندیشه و سبک زندگی است

عالم بخش، گفت: بايد احساس نياز به هنر را در مسجد ايجاد کرده و از طريق هنر ارزشي تئاتر به ارتقاي آگاهي و دين مردم کمک کنيم.
شناسه خبر : 59871 تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۵۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، حسین عالم بخش مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در گردهمایی گروه های نمایشی استان کرمانشاه، که شب گذشته(سه شنبه، ۱۰ بهمن) در تالار بعثت برگزار شد، گفت: سی و چهار سال است که نتوانسته ایم از هنر استراتژیک تئاتر بهره لازم را ببریم.

 وی اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای احیای این هنر تاثیرگذار در مساجد، اقدام به برگزاری اولین دوره آموزشی مدرسه تئاتر شبستان و در تداوم آن رویداد ارزشمند و فاخری با عنوان جشنواره «تئاتر شبستان» نموده است‌.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، گفت: باید احساس نیاز به هنر را در مسجد ایجاد کرده و از طریق هنر ارزشی تئاتر به ارتقای آگاهی و دین مردم کمک کنیم.

وی خطاب به هنرمندان گروه های نمایشی، گفت: تئاتر بچه ها مسجد را به مصلی ها و نمازهای عبادی سیاسی جمعه ببرید و با معرفی درست خود و بهره گرفتن از تکنیک و محتوای خوب در جهت ارتقای آگاهی و تقویت باورهای دینی جامعه اثرگذار باشید.

عالم بخش، با بیان اینکه ریشه تئاتر در آیین های دینی است، گفت: ما اصلا تئاتر غیر دینی نداریم چون تئاتر از آیین ها به وجود آمده و جلوتر که آمد قالب های مختلفی پیدا کرد.

وی با اشاره به محور بودن مسجد در فعالیت های هنری اش، ابراز کرد: سال ها در عرصه تئاتر خاک صحنه خورده ایم. چه در صحنه تئاتر و در هر جای دیگر هم ما بچه مسجدی هستیم.

این هنرمند نام آشنای کشور، گفت: ما تئاتر کار می کنیم اما در این عرصه هم از رهبر خود عقب مانده ایم. دلیلش این است که ایشان خیلی مطالعه و اشراف دارند و هنرمندان در حضور ایشان از این میزان از آگاهی و مطالعه و شناخت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از آثار نمایشی، متون نمایش نامه ای و مباحث تخصصی و نقاط ضعف و قوت هنرهای نمایشی متحیر و بهت زده می شوند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر هنر ارزشی تئاتر، افزود: ۴۰ سال است که حنجره مبارکشان پاره شده و بر اهمیت توجه به تئاتر و تأثیر آن در جامعه می پردازند اما سخنان ایشان همچنان بر روی زمین مانده است.

عالم بخش، خطاب به هنرمندان و مدیران کانون های مساجد استان کرمانشاه، گفت: در مسجد دنبال بودجه نباشید اگر قرار بود بودجه یا اعتباری باشد تا کنون اتفاق افتاده بود.

وی با بیان اینکه باید از این مشکلات عبور کرده و با تمرکز بر شیوه های تبلیغ و معرفی خود، جای گروه های نمایشی را در مساجد باز کنیم، گقت: در مساجد با توجه به محیط و روحیات ارکان مسجد اعم از امام جماعت، هیئت امنا و ... باید جنس و نحوه برخورد و شیوه های تبلیغ خود را تغییر دهید. می خواهیم یک اتفاق خوب و تحولی ارزشمند  در کانون های مساجد بیافتد.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، عنوان کرد: با گذر از مسائل و حواشی، روی کار خود تمرکز کرده و با فکر و ایده و هم افزایی و همفکری پیش بروید آن موقع است که نمایشی را به اجرا در نخواهید آورد مگر آنکه جزو بهترین و فاخرترین کارها باشد چون قبلش روی کار فکر کرده و برنامه داشته اید.

وی با بیان اینکه تئاتر موجب ارتقا اندیشه و سبک زندگی می شود، گفت: تئاتر نیز مانند سایر گونه های هنر، ابزاری برای آگاهی بخشی است  که اگر صرف سرگرمی باشد نتیجه آن ابتذال خواهد بود.

عالم بخش، تصریح کرد: باید احساس نیاز به هنر را در مسجد ایجاد کنید. گاهی قرار است من شما پیغمبر مسجد و محله خود باشید.

وی ادامه داد: با تئاتر تعاملی که متناسب با موضوعات مبتلابه مردم و اهالی مسجد و محله است می توانید به شکلی هنرمندانه و با ظرافت  به ارتقای آگاهی و دین مردم کمک کنید.

این مقام مسئول گفت: مسیر اجرای نمایش مسجدی را اشتباه رفته ایم باید در وهله نخست احساس نیاز را در بچه های مسجد ایجاد کنیم. اگر  بتوانید اولین تشویق و تأیید برای یک نوجوان را از این عرصه و در مسجد رقم بزنید برد کرده ایم چرا که به این واسطه زمینه جذب و نمک گیر شدن آن نوجوان یا جوانان را در مسجد ایجاد کرده اید.