گروه های نمایشی کانون های مساجد، پای تئاتر را به مسجد باز می کنند/ اجرای جشنواره ملی تئاتر شبستان در آذرماه
گروه هاي نمايشي کانون هاي مساجد، پاي تئاتر را به مسجد باز مي کنند/ اجراي جشنواره ملي تئاتر شبستان در آذرماه
مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور:

گروه های نمایشی کانون های مساجد، پای تئاتر را به مسجد باز می کنند/ اجرای جشنواره ملی تئاتر شبستان در آذرماه

عالم بخش، با اشاره به رويکرد ارزشمند ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور براي برقرار کردن آشتي دوباره مسجد و تئاتر، گفت: بازگشت به گذشته درخشان تئاتر در مساجد با جشنواره ملي تئاتر شبستان رقم خورده است.
شناسه خبر : 49332 تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۲۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کرمانشاه، «حسین عالم بخش» در آیین اختتامیه اولین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» که عصر روز(شنبه، 17 تیرماه) در تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد، گفت: بچه های مسجد در این کارگاه های دو روزه مقوله بازیگری، نمایشنامه نویسی، کارگردانی و تئاتر کاغذی را به خوبی درک کردند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: در خصوص جایگاه تئاتر در مسجد باید به دهه شصت و اوایل انقلاب اشاره کنیم که در واقع مسجد کانون هنر تئاتر، سرود، موسیقی و بسیاری از هنرهای دیگر بود و متأسفانه در دهه های اخیر به دلایل مختلف این هنرهای استراتژیک و ارزشی از مسجد فاصله گرفتند.

وی با اشاره به رویکرد ارزشمند ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای برقرار کردن آشتی دوباره مسجد و تئاتر، ابراز خرسندی کرد: این بازگشت به گذشته درخشان تئاتر در مساجد اتفاق افتاده است و خدا را شاکریم که کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» و برگزاری «جشنواره ملی تئاتر شبستان» در حال رقم زدن دوباره این اتفاق مبارک هستند.

دبیر جشنواره ملی تئاتر شبستان، با بیان اینکه هنر تئاتر دارای سه ضلع است، عنوان کرد: نمایش نامه نویسی به تنهایی یک ضلع این هنر است. کارگردان، بازیگر، طراح صحنه و طراح لباس ضلع دوم آن  هستند و ضلع سوم این هنر نیز مخاطب است که در مساجد عملا مخاطب هنر تئاتر وجود دارد. آن هم مخاطبی که تشنه شنیدن مطالب مهم و خوبی است که شما می توانید از آن بهره برداری کنید.

وی  ادامه داد: اینکه می گویند در مسجد سِن بزنید تئاتر اجرا کنید، کشتی نوح و داستان حضرت موسی را اجرا کنید همه این ها شدنی است اما بهره های کاربردی دیگری نیز می توان از هنر تئاتر برد که ما از آن غافل شده ایم.

عالم بخش، یادآور شد: یکی از کارهای ساده که از تجربیات من در عرصه کار در مسجد به شمار می رود اجرای تئاتر تعاملی با مشارکت امام جماعت مسجد در قالب داستان های جذاب برای بیان احکام و مباحث شرعی است که به طور روزمره همه ما با آن مواجه می شویم.

وی افزود: تمام احکامی که روحانی مسجد قرار بود روی منبر برای نمازگزاران بگوید در قالب یک تئاتر تعاملی کوتاه، جذاب و کاربردی چند دقیقه ای برای نمازگزاران به اجرا در می آمد و مورد استقبال بسیار خوب از طرف اهالی مسجد قرار می گرفت.

این نویسنده و کارگردان مطرح کشورمان، ابراز کرد: بسیار ساده می توان از هنر تئاتر استفاده کرد و زبان جدیدی برای انتقال مفاهیم و آموزه های ارزشمند دینی و اسلامی آورد اما کار می خواهد، سختی فراوانی در راه هست و باید بسیار صبور باشید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شبستان مسجد بزرگترین صحنه مستمر دنیا است که هر روز سه بار در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در آن تئاتر اجرا می شود با متنی که خداوند متعال نوشته، پیامبراکرم(ص) کارگردانی کرده و ما آن را اجرا می کنیم.

عالم بخش، اظهار کرد: همه با هم در شبستان مسجد یک تئاتر جمعی اجرا می کنیم برای اینکه عبادت، اخلاص و بندگی خود را به تنها مخاطب این تئاتر که همان ذات اقدس الهی است نشان دهیم. مخاطبی که هوش سرشار در اختیار اوست و نمی توانیم او را فریب دهیم. این نمایش طراحی صحنه و لباس و موسیقی دارد، قاعده و قانون دارد و زمان در آن مهم است.

وی تصریح کرد: وظیفه تئاتر ارتقاء اندیشه و سبک زندگی است اگر تئاتر، صرف سرگرمی باشد تبدیل به ابتذال می شود چرا که سرگرمی تنها یک وسیله برای دستیابی به هدفمان در اجرای آن نمایش است.

دبیر جشنواره ملی شبستان، از تداوم این دوره های آموزشی خبر داد و گفت:  کارشناسان متخصص ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد که از مدرسین مطرح تئاتر هستند در سامانه بچه های مسجد، کارهای گروه هایی که ارسال کرده اند را از حدود 2 هفته پیش دارند می بینند و نظراتشان را می گویند نقاط ضعف و قوتشان را می گویند راهنمایی می کنند و نمایشنامه به شما معرفی می کنند .

وی بیان کرد: در حال حاضر تعدادی از استان ها را انتخاب کرده و در حال برگزاری دوره آموزشی مدرسه تئاتر شبستان هستیم و از طریق سامانه بچه های مسجد، آموزش مجازی را با حضور همین اساتید به صورت مفصل خواهیم داشت.

عالم بخش، ادامه داد: در مورد فن بیان، برنامه های آموزشی در قالب 10 قسمت 20 دقیقه ای توسط اساتید مطرح کشور تهیه شده است و اعضای کانون های مساجد می توانند این آموزش ها را فراگرفته و ضمن ارتباط با کارشناسان ارزیاب، به تمرین و تولید اثر بپردازند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: بسیار خوشحالیم که خروجی کار ما در مدرسه تئاتر شبستان به این زودی نتیجه داده است و در روز عید غدیر خم شاهد اجرای نمایش های تئاتر کاغذی توسط کارآموزان استان خراسان رضوی در مساجد و بوستان های مشهد مقدس بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد: هنرمندان متعهد، با فرهنگ ایران علوی؛ هنرمندانی که هنرمند ایران پارسی هستند از بین شما ظهور و بروز کرده و در سطوح بالای هنری مملکت عزیزمان ایران بدرخشید.

عالم بخش، از اعلام فراخوان جشنواره ملی تئاتر شبستان تا یکماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: اختتامیه  این جشنواره با معرفی و تجلیل از آثار برتر گروه های نمایشی بچه های مسجد آذرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

وی در پایان گفت: انتظار داریم شاهد حضور ارزشمند هنرمندان کانون های مساجد استان کرمانشاه و ارائه آثار فاخر و ارزشمند از شما در این رقابت ملی باشیم.