شعر آیینی؛ حکمت آموز و هدایتگر است/ ائمه اطهار(ع) از پیشگامان شعر حکیمانه بوده اند
شعر آييني؛ حکمت آموز و هدايتگر است/ ائمه اطهار(ع) از پيشگامان شعر حکيمانه بوده اند

شعر آیینی؛ حکمت آموز و هدایتگر است/ ائمه اطهار(ع) از پیشگامان شعر حکیمانه بوده اند

استاد حوزه و دانشگاه در آيين اختتاميه کنگره ملي شعر عاشورايي قلم هاي تشنه، با اشاره به مرز حکمت و گمراهي در شعر، گفت: شاعر آييني با هنر شعر سعي در تبيين سيره اهل بيت(ع) و دعوت به اطاعت و پيروي از امامان معصوم(ع) دارد اين شعر حکمت آموز و هدايتگر است.
شناسه خبر : 42351 تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۱۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما) کرمانشاه، حجت الاسلام مهدی شیر خدایی از اساتید حوزه و دانشگاه، شامگاه(جمعه، ۲۷ آبان) در آیین اختتامیه کنگره ملی شعر عاشورایی «قلم های تشنه» که با همت کانون فرهنگی هنری محبان حضرت علی اکبر(ع) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: شعر آیینی، شعر ارزشی با غنای بالای ادبی، فرهنگی و دینی است که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی و ولایی ما دارد.

وی با اشاره به رسالت خطیر شعرا و ادبا در تبیین باورها و ارزش های دینی و ولایی به زبان شعر، اظهار کرد: آیات قرآن کریم و روایات متعددی از نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در بیان جایگاه شعر و مرز حکمت و گمراهی در شعر آمده است.

حجت الاسلام شیر خدایی، شعر را جهاد زبانی خواند و گفت: شعر آیینی؛ حکمت آموز و هدایتگر است چرا که محوریت آن بر آموزه های و مفاهیم غنی قرآنی و زندگانی و سیره ائمه اطهار(ع) قرار دارد.

وی به بیان جایگاه و ارزش شاعر ولایی پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) در باره شعر فرمودند: «همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى كند ؛ سوگند به آن كه جانم در دست اوست، شاعران(مؤمن) با شعر خود گويى به دشمن تير مى اندازند

این واعظ برجسته، با اشاره به تکریم شعرا و صله دادن اهل بیت عصمت و‌ طهارت(ع) به آنان، گفت: ائمه اطهار(ع) از پیشگامان شعر حکیمانه بوده اند و گاهی در بیان حقایق و مواعظ خود از هنر شعر بهره گرفته اند.

وی با تأکید بر اهميت و ضرورت گسترش شعر آیینی و لزوم تربیت شاعران متعهد و ولایی، گفت: شاعر اهل بیت(ع) با هنر شعر سعی در تبیین سیره اهل بیت(ع) و دعوت به اطاعت و پيروى از امامان معصوم(ع) دارد.

حجت الاسلام شیر خدایی، در ادامه یکی از صفات پیامبر اکرم(ص) را سراج منیر خواند و گفت: سراج منیر به معنای لغوی نور عظیمی است که بر همه نورها غلبه دارد؛ یک معنای ظاهری(نورانیت چهره پیغمبر(ص)) و یک معنای باطنی(همان گونه که وجود نازنین پیامبر(ص) نورانی است قلب انسان ها را هم معنویت و نورانیت میبخشد) دارد لذا سراج به معنای هدایت است.

وی با اشاره به حدیث «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه پاره تن من است، بیان کرد: وجود نازنین حضرت زهرا(س) نیز سراج منیر است.یکی از شعرای ما خود حضرت زهرا(س) است که به زیبایی هر چه تمام تر به بیان حق و حقایق، دفاع از ولایت و بیان مظلومیت اهل بیت(ع) می پردازند.

استاد حوزه و دانشگاه، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در قالب کلمات و خطبه ها و اعمالشان این مظلومیت و غم و اندوه را بیان کردند که اگر این اشعار نبود اکنون، جفایی که بر خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) و مظلومیت دختر پیامبر مکرم اسلام(ص) رفت؛ برای ما مشخص نبود.

وی ذوق و قریحه شعر گفتن را موهبتی الهی خواند و عنوان کرد: وظیفه شاعر ما و رسالتش در قبال این موهبت و عنایتی که به او شده و محبت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) را در دل دارد؛ این است که در قالب شعر و به بهترین شکل ممکن به بیان حق بپردازد.

حجت الاسلام شیرخدایی، در پایان خطاب به شاعران و مداحان اهل بیت(علیهم السلام) گفت: در بیان حقایق و حق؛ شاعر باشید و مدح حق را همیشه در زندگی داشته باشید.