اخلاق رضوی آیینه تمام نمای صفات اخلاقی پیامبر رحمت(ص) است
اخلاق رضوي آيينه تمام نماي صفات اخلاقي پيامبر رحمت(ص) است

اخلاق رضوی آیینه تمام نمای صفات اخلاقی پیامبر رحمت(ص) است

معاون دانشگاه فرهنگيان و مدرس دانشگاه رازي کرمانشاه، گفت: اگر به سيره نظري و عملي امام رضا(ع) بنگريم، آيينه تمام نماي رسول خدا(ص) هستند و در مقام نظر و عمل؛ اخلاق پيامبر(ص) را براي ما آشکار مي کنند.
شناسه خبر : 28263 تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۱۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) کرمانشاه، «سیروس مرادی» روز  (یکشنبه ۳۰ خرداد) در جریان برگزاری سلسله وبینارهای دهه کرامت به بیان مباحثی در خصوص اخلاق و سیره عملی امام رضا(علیه السلام) پرداخت و گفت: بحث اخلاق یکی از مهمترین مباحث و آموزه‌های قرآنی و روایی ما است.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه و مدرس دانشگاه رازی اظهار کرد: در آموزه های دینی ما اخلاق جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که در آیات قرآن منشور اخلاق در بسیاری از آیات بیان شده و در واقع تعداد زیادی از آیات قرآن کریم به اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، نحوه رفتار و عملکرد انسان در این حیات دنیوی اشاره دارد .

وی افزود: خداوند متعال در آیات قرآن کریم یکی از مهمترین ویژگی های پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) را اخلاق حسنه و خُلُق عظیم ایشان می داند.

معاون دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، گفت: خداوند متعال در سوره قلم می فرماید: ای پیامبر تو دارای خُلُق عظیم هستی(خُلُق به معنای عادت، صفت و سجیه است.)که در واقع آن ویژگی های مثبت درونی و خصایص نیکویی است که در وجود نبی مکرم اسلام وجود داشت و همین ویژگی های اخلاقی راز موفقیت ایشان بود.

وی در ادامه به بخش دیگر از آیات قرآن کریم اشاره و بیان کرد: اگر پیامبر درشت خو و تندخو و غلیظ القلب بود مردم از اطراف ایشان پراکنده می‌شدند حال که پیامبر دارای خُلُق عظیم است و فلسفه بعثت هم اتمام مکارم اخلاق است و از سوی دیگر راز موفقیت ایشان را نیز نفس مطهر و تربیت یافته پیامبر(ص) می دانند؛ امام رضا(علیه السلام) به عنوان فرزند، رسول خدا و حجت خدا دقیقاً دارای این خُلُق عظیم است.

مرادی ادامه داد: اگر به سیره نظری و عملی این امام همام نگاه کنید می بینید آیینه تمام نمای رسول خدا(ص) هستند و در مقام نظر و عمل؛ اخلاق پیامبر(ص) را برای ما آشکار می کنند.

وی گفت: امام رضا(ع) در مواجهه با افراد؛ با رفتار کریمانه، خُلُق عظیم و سجایای درونی خود، رفتار و اخلاق اسلامی را در وجود آنان نهادینه می کردند.

استاد الهیات دانشگاه رازی کرمانشاه، در بخش دیگری از سخنانش به بیان برخی از توصیه های اخلاقی امام رضا(ع) پرداخت و عنوان کرد: ایشان اولین توصیه برای دست یابی به کمال را در بستن راه نفوذ شیطان بیان می کنند چون شیطان در قرآن کریم به عنوان دشمن آشکار انسان معرفی شده است.

وی با قرائت آیات 60 و 61 سوره یس: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ  وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ ، تصریح کرد: راه مستقیم و صراط مستقیم برای انسان، فقط عبودیت پروردگار است نه عبودیت هوای نفس و شیطان. آن کسی که معبود خود را هوای درون و شیطان درون و شیطان برون قرار داده است قطعاً از مسیر خارج است و نتیجه این عبودیت، پرستش و سرسپردگی شیطان چیزی جز انحراف در رفتار فردی و اجتماعی نیست .

دکتر مرادی، دومین توصیه امام رضا(علیه السلام) را  صداقت داشتن در زندگی برشمرد و گفت: صداقت داشتن به معنای این است که قول، عمل و فعل انسان یکی باشد به گونه ای که صداقت در بیان و گفتار و صداقت در رفتار توام هم باشد.

وی با بیان اینکه کسی که صداقت ندارد اهل نجات نیست، اظهار کرد: اگر می خواهید از گرفتاری ها و مشکلات در زندگیتان مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رهایی یابید باید صداقت و راستی در گفتار و کردار را در رفتار خود ظهور و تجلی دهید تا بتوانید با آن آرمانی که همانا ظهور صفات لایق انسان، کمال و قرب الهی است، دست پیدا کنید.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، اذعان کرد: سومین توصیه اخلاقی امام رضا(ع)  درخصوص امانت داری است  چرا که امانت داری لازمه زندگی سعادتمند است. در قرآن کریم نیز در سوره فرقان که از آن به عنوان آیین نامه اخلاقی یاد می شود؛ یکی از ویژگی‌های عبادالرحمان این است که امانت و عهد خود را رعایت می کنند.

وی چهارمین توصیه اخلاقی حضرت رضا(علیه السلام) را پرهیز کردن از جدال و ستیزه گری در زندگی فردی و اجتماعی بیان کرد و افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروز بشر با آن مواجه هست به خاطر همین ستیزه گری و جدال است که ناشی از پیروی از شیطان و هوای نفس است .

مرادی، اظهار کرد: وقتی که انسان قلب خود را خانه شیطان کند به جای اینکه خانه رحمان باشد؛ چنانچه خداوند می فرمایند:« قلب مومن، عرش و جایگاه من است» اگر جایگاه ابلیس شد و هوای درون بر ما مستولی شد، جدال و نزاع به وجود می‌آید.

وی گفت: جدال و نزاع در جایی که خدا در قلب انسان باشد، ظهور پیدا نمی کند چنانچه امام راحل(رحمة الله علیه) در این رابطه فرمودند: اگر همه انبیا از ۱۲۴ هزار پیامبر در یک شهر جمع شوند هیچ‌گونه نزاعی  نخواهد بود چرا که قلب تمام آنها خانه خداوند است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با تأکید بر تأسی از اخلاق و سیره این امام همام، گفت: امیداورم اخلاق رضوی را در زندگی فردی اجتماعی فرهنگی و سیاسی خود نهادینه کرده و در راه نجات و رستگاری قدم برداریم.