امام رضا (ع) جایگاه و نقش بی بدیل امامت را در جامعه اسلامی نمایان کردند
امام رضا (ع) جايگاه و نقش بي بديل امامت را در جامعه اسلامي نمايان کردند

امام رضا (ع) جایگاه و نقش بی بدیل امامت را در جامعه اسلامی نمایان کردند

حجت الاسلام فاضلي، گفت: امام علي ابن موسي الرضا (ع) در واقع امامت را با قضيه ولايتعهدي از انزوا درآورده و تبيين کردند، جامعه را در واقع به قضاوت کشاند که امامت و امام چه نقش کليدي دارد.
شناسه خبر : 28251 تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۸:۵۹
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) کرمانشاه، حجت الاسلام «حجت فاضلی» نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه، امروز (یکشنبه 30 خرداد) در بخش اول وبینار دهه کرامت استان کرمانشاه، به بیان سخنرانی در خصوص جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا (ع) پرداخت و با اشاره به اینکه «قال الله فی محکم الکتاب یا ایها الذین امنو اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی امر منکم»؛ گفت: ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت علی ابن موسی الرضا را خدمت دوستداران اهل بیت تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وی با اشاره به امامت و ولایت از منظر علی ابن موسی الرضا (ع)، افزود: امام علی ابن موسی الرضا (ع) جمله ای بسیار گرانسنگ در وصف امامت دارند و می فرمایند: «ان الامامه اسوه الاسلام نامی و فرعه سامی؛ همانا که اساس و ریشه بالندگی اسلام امامت است» و اینجا است که منزلت و عظمت و جایگاه امامت برای تداوم و استمرار عزت و شکوه اسلام در طول تاریخ نمایان می شود.

حجت الاسلام فاضلی، با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در واقع شرایط ولایتعهدی را که بحث مفصل و تخصصی دارد نه از روی اختیار بلکه به اجبار و به مصلحت پذیرفتند، اظهار کرد: یکی از فلسفه های پذیرش این قضیه این بود که امام علی ابن موسی الرضا (ع)، امامت را در معرض قضاوت قرار دادند که تفاوت امامت به حق را با خلافت و سلطنت نابحق برای مردم تشریح شود و جایگاه امامت را در واقع چنان تفسیر و تبیین کردند که مردم بدانند چقدر فاصله بین این 2 قرار دارد، در واقع مردم باید مطلع می شدند که اخلاقا، علما، علنا، رفتارا و سیره عملی این 2 جایگاه چقدر با هم متفاوت هستند.

وی بیان کرد: امام رضا (ع) در واقع امامت را در معرض قضاوت عامه قرار دادند و در این امر نیز موفق شدند.اینجا است که مامون عباسی (لعنت الله علیه) در این رابطه چون شکست خورد و نا امید شد؛ تاب و تحمل امام بر حق را نداشت و دست به قتل ایشان زد و علی ابن موسی الرضا (ع) را به شهادت رساند.

نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان کرمانشاه، با یادآوری این مطلب که ایشان می فرمایند: «و من مات و علی بغض آل محمد لم یشم رائحه الجنه؛ آگاه باشید هرکس با عداوت آل محمد از دنیا برود بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد»، تاکید کرد:  امامت چنین نقشی دارد؛ آن نقش هدایتی بماند این نقش معنوی که امامت دارد اینجا است که اسباب رشد و بالندگی اسلام و هم اسباب آمرزش و سعادت جامعه می شود.

 

وی اذعان کرد: جامعه با محبت به امامت و تبعیت از آن به سعادت می رسد و اینجا است که امامت نقش بسزایی دارد و در این راستا باید گفت امام علی ابن موسی الرضا (ع) در واقع امامت را با قضیه ولایتعهدی از انزوا درآورده و تبیین کردند، جامعه را در واقع به قضاوت کشاند که امامت و امام چه نقش کلیدی دارد.

 

حجت الاسلام فاضلی، در ادامه ابراز کرد: در بسیاری از شبهاتی که به اسلام و دین وارد می شد، پاسخگوی به آن شبهات امام برحق بود و امام علی ابن موسی الرضا (ع) پاسخگوی این شبهات بودند که از عهده هیچ کسی بر نمی آمد.

وی اضافه کرد: در واقع حلال مشکلات جامعه دینی و همچنین هادی و هدایتگر جامعه بشری کسی جز امام نیست، آن هم در راستای کتاب و سنت نبوی؛ در واقع امام (ع)؛ معلم، مبین قرآن و سنت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) است و نشان می دهد جایگاه امامت، جایگاهی بس ویژه و عظیم است.